I dagens Computer Sweden (080121) lyfts frågan om konsultlöner fram.
De stora konsultjättarna tappar spetskompetensen. De riktigt vassa essen går till mindre konsultföretag eller startar eget.

Konsultjättarna hävdar att en bra grundlön och liten rötlig del skapar laganda. På andra sidan står personerna med spetskompetens som är intellektuella nog att räkna ut att differensen mellan deras fakturering och beloppet i lönekuvertet rimmar illa.

Men jag tror att det här handlar om helt andra saker än kronor och ören. Visst det är lönen som avgör om det blir snabbmakaroner eller oxfilé på middagsbordet. Men samtidigt pratar vi om personer som nått gränsen för komfortlön för länge sen. Och min fasta övertygelse är att en löneökning vänjer min sig ganska fort vid och efter fyra månader så krävs det en ny löneökning för att det skall fungera som en morot.

Jag är helt övertygad om att det för dessa individer istället handlar om att få bli sedda för den kompetens de har. Att få verka i teknikens framkant eller att få ta ett steg i sidled för utvecklas inom ett närliggande område. Allt beroende på individens önskan. Att jaga konsulttimmar är inget som drivit mänskligheten framåt. Att få utvecklas som person och komma med innovativa och kreativa lösningar. Det har fått många individer att växa och må bra.

Jag tror det är dags för ett mer holistiskt synsätt där det visst ska finnas möjlighet att tjäna bra om jag som konsult bidrar till att skapa värden i verksamhetsprocessen. Men glöm inte bort att det är människor och inte maskiner vi pratar om. Att prata om maskintimmar är en sak, att prata om konsulttimmar är en annan sak. Maskiner går att kör, 24h 7 dagar i veckan, och sen beställa en ny när den inte håller. Konsulten har inte den obegränsade möjligheten. Dessutom skall konsulten vara social, säljande, ansvarstagande och allt annat som innebär att kundrelationer kan bibehållas och utvecklas. Detta slipper maskinen att tänka på.

Rätt eller fel – Vad tycker du?

Per Joehns – Er filosofiske vän i gränslandet mellan teknik, affärer och människan