I Microsofts största satsning någonsin vad gäller marknadsföring så tar man hjälp av komikern Jerry Seinfeld. Målet är att få upp intresset för Windows Vista och situationen är faktiskt komisk i sig själv, detta redan innan Jerry Seinfeld träder in på scenen.

Microsoft får ständigt försvara sina produkter och sin dominans på marknaden. Främst beror nog detta på att IT marknaden i sig är relativt ung och att de som motsäger sig Microsofts ställning i regel har ett eget affärsintresse i en konkurrerande produkt. Men det snacket känner ni ju redan till.

Det som jag tycker är komiskt är att problemet ligger i att Microsoft redan har ett fungerande operativsystem som kunderna använder och som jag förstått det, merparten är nöjda med. Nöjdheten från IT avdelningarnas sida är nog främst att produkten nu är stabil.

Nu slår man på trumman för att rulla ut ytterligare en ny version där företagen får budgetera uppgraderingskostnader, minskad produktivitet etc.

Jag tror att det är dags för Microsoft att tänka om och istället ta ut en nyttjandeavgift. Då behöver man inte stressa ut en ny produkt på marknaden för att kunna fylla på kassan. Istället kan man tjäna pengar på stabilitet och långsiktighet. För ärligt talat så skulle de allra flesta användare klara sig med XP i många år framöver i utbyte mot stabilitet.