Kategorier
Organisation & Ledarskap

Varumärkesstrategi 2.0

I mitt förra inlägg berörde jag det faktum att allt fler bygger upp ett varumärke kring sig själva. Detta är i och för sig inget nytt. Börje Salming, Greta Garbo och Björn Borg är exempel på personer som inte behöver presenteras mer än en gång. Några av dem har dessutom lyckats produktifiera sig.

Nej, det som är nytt är istället:
•· Möjligheten att kostnadseffektivt nå dit, vilket i praktiken stavas Internet.
•· Skillnaden att i dag är det kunskapen och inte produkten som, säljs.

Bröderna Schulman är ett bra exempel på hur man med åsikter, intensitet och en uppkoppling till Internet kan skapa sig ett namn och bygga upp ett varumärke. Kanske bli inte varumärket lika långlivat som SKF, Ericsson och andra industri klenoder. Men det kommer de 80-talister och 90-talister som nu är på väg att på allvar sätta sin prägel på vuxenlivet inte att bry sig om. Bara de tjänar pengar, har roligt och får verka i sina sociala nätverk.

•· Är jag bitter, svar NEJ
•· Är det häftigt, svar KANSKE
•· Är det ett tecken på att varje generation har sina referensramar kring vad som gäller, svar JA

En följdfråga skulle kunna vara om jag lärt mig något av mina iaktagelser. Svar JA, våga ta plats och realisera det du tror på.

En annan profil som skapat sig ett varumärke som är det samma som hans person är Anton Johansson. I senaste numret av Veckans Affärer (nr 08/21) har affärspressen uppmärksammat att en kille som fortfarande är gymnasist genom att delta i sociala nätverk, forum skapat sig et namn som bygger på kunskap istället för produkt. Det handlar om kunskapen att operera i de forum, chattar och sociala nätverk som ryms inom webben 2.0. Men det handlar lika mycket om den kunskap han byggt upp om webbranschen. Det är ytterligare ett bevis på att kunskapssamhället har slått in dörrarna med full kraft.

Er filosofiske vän som funderar på om han håller på att bli gammal… Enligt EU:s definition så är man ungdom upp till 29 år. Den mest optimistiska definition som jag hittat på detta begrepp, men sorry, jag har fallit även för denna gräns för länge sen. Men vad häftigt det är att blanda kunskap från olika generationer…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.