För er som har en liten inblick i IT världen så har det inte undgått någon att Microsoft uppvaktat Yahoo. Denna invit, precis som den invit som AOL gav TradeDoubler för ett år sedan, väcker många frågetecken.
Vad är det som får en investerare att gräva så djup i kassakistan?
Det är inga små summor som spenderas, och då talar jag inte om absoluta belopp. För det är ingen tvekan om att de Microsoft har ekonomiska resurser att tillgå. Nej, istället frågar jag mig vad det är man värderar när man är beredd att som i det här fallet betala 60 ggr årsvinsten. Det måste vara enorma tekniska och ekonomiska synergier som ligger bakom en sådan värdering. Möjligheten att spela ut en konkurrent från marknaden har givetvis sin poäng. Men kanske ännu viktigare att komma över en viss teknisk plattform.
Det personliga varumärket har sitt pris, går heder eller affärer först?
Jerry Yang (Yahoo) är kanske den som främst utmanar sin person. Genom att kategoriskt nobba budet visar han att spekulation och affärstransaktioner inte helt har tagit över den finansiella arenan. Ännu finns det en heder i att värna om det man byggt upp i företaget. En långsiktighet som får mig att tänka på att det tog Wallenberg sfären 90 år att lämna Scania. Men Jerry Yang gör det med livet som insats när han snuvar investerare i Yahoo på möjligheten att göra en snygg Exit. För jag tror inte att dessa investerare för 5 öre ville tänka på långsiktighet och företagets själ när Jerry Yang och de övriga i ledningen valde att nobba budet. När engagemanget i ett företag inte handlar om genuint ägande utan ät just en investering, ja då är det inte företagets resultat på sista raden eller framtida eventuella tekniska landvinningar som bedöms. Nej då är det istället tillfället att efter en kortare tids optimering av företagets ekonomiska redovisning dags att plocka hem vinsten. Precis som vilken småsparare som helst skulle gjort med sina Telia aktier om denna folkets aktie valt att stiga istället för att sjunka när den såldes ut till folket.
Men även Steve Ballmer sätter sin person i skottgluggen. Microsoft har varit No One en längre tid och varje misslyckat uppköp blottar strupen på både företaget och dess ledning. Att Steve Ballmer utmanade en av de större aktörerna och fick backa visar på att den totala dominansen inte är så total. Nya tider har nya spelregler. Precis som Facit fick erfara när man på 80-talet envisades med att fortsätta tillverkningen av skrivmaskiner.
Per Joehns – Mannen som älskar ett filosofiskt inlägg gränslandet mellan IT och Business.
Inga kommentarer ännu