Kategorier
Organisation & Ledarskap

Ekonom, Ingenjör eller Kändis?

Frågan i rubriken av ser vilken bakgrund man bör ha om man siktar på att bli en framgångsrik ledare/chef. Att få möjlighet att no the som modernt kallas Top Management.
Sätter vi oss ner och tittar i historieböckerna så har 1880-talet och större delen av 1990-talet varit ingenjörernas tidevarv. Kreativt och gediget ingenjörsarbete ligger bakom framgångar som Nobel, Volvo, Aga och Bahco. Vinstgivande organisationer byggdes upp långsiktigt med ett gediget patent i botten.
Sen kom 80-talets Yuppie och förändrade tidsperspektivet. Det var inte längre långsiktig avkastning som värderades högst. Istället handlade det om snabba klipp där kortsiktiga värderingar fick en allt mer central roll. Nu fick ingenjören se sig omsprungen i korridorerna på HK av en till synes aldrig sinade ström av nyvakna yuppies. Efter en tillfällig formsvacka efter fastighetskrisen så vaknade dessa snabbfotade ekonomer åter till liv och satte tänderna i finniga IT-Entreprenörer. Mixen av banbrytande tekniska landvinningar på Internet och möjligheten att snabbt få upp värdet på firman fick yuppien att byta ut sitt visitkort och istället skriva RISKKAPITALIST. Som alla trendforskare vet så kommer och går trender ungefär i takt med att normal Svensson byter bil. IT-Bubblan sprack och efterlämnade ett stort vakuum.
Då hände det som ingen trodde skulle hända. In på arena stiger Media. Och precis som min far brukar fråga sig vem Marknaden är när börsen faller och vem Icing är när Brynäs får ett domslut mot sig, så frågar jag mig ibland vem är media. Hur som helst så har kändisskapet lyfts fram som en maktfaktor av media. I dag är det lika stor chans att nå en topp position i näringslivet genom att börja sin bana som programledare för Hjärnkontoret, göra ett seriöst inhopp i Big Brother eller avsluta en framgångsrik idrottskarriär som att föra en anonym tillvara i korridorerna på KTH eller Handels.
Jag ska inte ge något svar på om det är Ekonomen, Ingenjören eller Kändisen som är den givna vinnaren i dragkampen om att inte bara nå en position i näringslivet, utan även kunna leverera.
Upp till debatt! Vad tycker du? Jag har min uppfattning som jag gärna delger er. Men först vill jag veta vad ni tycker.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.