Så har det då hänt, det vi länge förväntade oss skulle hända. Google har släppt en egen webbläsare. Sedan 080902 finns den som i en engelsk beta version. Jag har inte haft möjlighet att testa vad den går för varken tekniskt eller funktionellt.

Men jag kan inte låta bli att dra parallellen mellan Google och Ica. På samma sätt som Ica inför egna varumärken hela tiden och låter dessa få en allt med framträdande placering i butiken så har Google lanserat allt fler produkter. För Google handlar det inte längre om att enbart tillhandahålla söktjänsten. Vi har sett e-post tjänsten G-mail, karttjänsten google Maps, kalender etc lanseras.

Google har filosofin att gratis är gott vilket gör att det är tillgängligt för såväl privatpersoner som kostnadsmedvetna företag. För de stora jättarna med Microsoft i spetsen är detta en utmaning där de traditionella affärsmodellerna sätt på prov.

Lyfter man blicken och beskådar tuppfäktningen lite från ovan så ser man förutom kampen om affärsmodellen även kampen om Internetanvändarnas integritet. För det har väl inte undgått någon att google samlar på sig en inte oansenlig mängd information om våra sökningar. Nu senast så väcktes debatten när det i media framkom det många säkerhetsexperter redan vetat om – Google sparar även sidor där vi gör våra inloggningar. Vilket innebär att det finns miljarders med cachade inloggningssidor med användaruppgifter.

Vad tror jag då om Googles nya utspel?: Hmm.. jag vet inte i dagsläget.
Kommer jag att prova?: Helt klart, IT människa som man är så kommer jag nog inte att kunna låta bli. Främst snacket om trådad programmering som innebär att om en sida dyker så dyker inte hela läsaren gör att man vill testa.